9 goedbedoelde manieren waarop we emoties opkroppen Soulsister Tribe blog

9 goedbedoelde manieren waarop we emoties opkroppen

Zelfs als we denken dat we heel erg in touch zijn met onze emoties, zijn er goedbedoelde manieren waarop we tóch – zonder dat we het in de gaten hebben – onze emoties opkroppen. Daarom hebben we 9 goedbedoelde manieren waarop we emoties opkroppen, voor je op een rijtje gezet.

Wat zijn emoties eigenlijk precies?

Biologisch gezien wordt alles wat wij als een emotie ervaren, veroorzaakt door een biochemisch proces in ons lichaam; peptiden die informatie doorgeven aan jouw cellen. Dit proces gaat gepaard met een trilling, welke jij herkent als een emotie. Door dit biochemische proces ongestoord te laten doorlopen, vindt de volledige informatieoverdracht plaats. Daarna kunnen de peptiden hun weg weer vervolgen.

Hier gaat het mis: Omdat mensen vanuit een vorm van zelfbescherming zijn ‘geprogrammeerd’ om negatieve emoties niet te willen voelen, zijn we allemaal van nature geneigd om emoties weg te drukken of op te kroppen. Wat er dan gebeurt is veel minder abstract dan je misschien altijd hebt gedacht. Heel concreet worden de peptiden namelijk vastgehouden in de celreceptoren. Dit betekent dat de onafgemaakte emotionele lading op celniveau wordt vastgehouden in het lichaam. Dit kan leiden tot allerlei uiteenlopende mentale, emotionele en fysieke problemen.

Emoties spelen dus een veel grotere rol in ons leven dan wij, in de westerse wereld, leren te denken. Voor de stress- en spanningsklachten die je ervaart; die vervelende rugpijn, stijve nek, dat steeds maar onrustig slapen, die nare hoofdpijn, migraine, en ga zo maar door…zou je zomaar de oorzaak kunnen vinden in emoties die jij onbedoeld op celniveau hebt vastgezet in jouw lichaam.

Benieuwd hoe jij onbedoeld emoties opkropt?

9 goedbedoelde manieren waarop we emoties opkroppen:

  1. Praten over emoties

‘Oh ik ga heel goed om met mijn emoties hoor! Ik praat heel makkelijk over mijn gevoelens!’ Het is absoluut goed om met je dierbaren te praten over hoe je je voelt. Om zo mooie, diepgaande gesprekken met ze te voeren en jouw grenzen, behoeftes en wensen met ze af te stemmen. Het gevaar hiervan is wel, dat de aandacht op deze manier direct wordt afgeleid van het gevoel van de emotie in het lichaam. Door over emoties te praten, verschuift de aandacht van het gevoel in het lijf, naar het spraakcentrum in het hoofd. Met de aandacht weg bewegen van het gevoel in het lijf, verstoort het biochemische proces in het lijf. Zo is praten over emoties een hele slinkse strategie vanuit ons onbewuste zelfbeschermingsmechanisme om de negatieve emotie niet daadwerkelijk te hoeven voelen. En dus een manier waarop we emoties ongemerkt opslaan in het lijf.

  1. Gedachten over emoties

Een negatieve emotie komt op. Direct wil je begrijpen waar de emotie vandaan komt, wie het heeft veroorzaakt, wat je ermee moet etc. Herkenbaar? Je kunt je voorstellen dat er direct talloze gedachten ontstaan, zodra een emotie de kop op steekt. Hele gedachtestromen ontstaan. Dit maakt dat je continu met je aandacht in je hoofd bent. En dus wederom niet bij het daadwerkelijke gevoel van de emotie in jouw lijf. Ook door gedachten te hebben over jouw emoties, zorg jij er vanuit zelfbescherming onbewust voor dat jij de negatieve emotie niet hoeft te voelen. Dit verstoort de informatieoverdracht aan de cellen en de emotionele lading wordt op celniveau vastgezet in je lijf.

  1. Oordeel op emoties

Het woord ‘negatief’ zegt het eigenlijk al. Negatieve emoties vinden we stom; niet leuk; ongewenst. Dat veroorzaakt op onbewust niveau een automatische reactie in ons: We moeten zo snel mogelijk van deze emotie af! Dus slikken we het verdriet weg. Doen we alsof de boosheid er niet is. Eten we een zak chips leeg om het gevoel van angst te bedekken. Scrollen we uren door social media of bingewatchen we series op Netflix, alles om het gejaagde gevoel in ons lijf maar niet te hoeven voelen. Ook hier verstoren we het biochemische proces in ons lijf, waardoor we onbedoeld de emotionele lading in onze cellen vasthouden.

  1. Negeren van emoties

Gewoon doen alsof ze er niet zijn. Dan gaan ze vanzelf wel weg, toch? Helaas.. Onder de oppervlakte sudderen ze door. Vergelijk het maar met dat je een flink aantal ballen onder water probeert te houden. They will bite you in the butt!

  1. Emoties wegademen

Je kunt de ademhaling heel mooi gebruiken om naar de emotie in het lijf toe te ademen. Met jouw ademhaling als instrument breng je jouw aandacht weg uit het hoofd en naar de emotie in het lijf. Tot zover helemaal niets mis mee. Het gaat wat ons betreft mis bij het woordje ‘weg’. Emoties ‘weg’ademen, suggereert dat je de ademhaling gebruikt om de emotie weg te krijgen. Is dat niet gewoon ‘emoties wegdrukken’ in een intelligenter jasje? Want die intentie – de emotie wegkrijgen – laat zien dat er weerstand is tegen de emotie. Dat deze er dus niet gewoon mag zijn. Dit verstoort het biochemische proces, wat maakt dat wij ‘emoties wegademen’ noemen als een goedbedoelde manier om ogenschijnlijk gezond met emoties om te gaan, maar waarmee we ongemerkt toch emoties opkroppen.

  1. Emoties uiten

Ben jij iemand die heel makkelijk emoties uit? Door bijvoorbeeld zonder probleem jouw boosheid eruit te gooien of rijkelijk de tranen te laten vloeien? Laten we vooropstellen dat het absoluut gezond is om jouw grenzen aan te geven en met jouw omgeving te bespreken wat er in je omgaat. Maar niet zonder het biochemische proces van de emotie in het lijf volledig te laten doorlopen. In de westerse maatschappij leren we niet meer hoe dit precies in ons werkt. Logisch dus dat deze cruciale stap door de meesten van ons wordt overgeslagen. Sterker nog, het uiten van de emotie zetten we onbewust in om het gevoel van de emotie in ons lijf niet te hoeven voelen. Door onze aandacht te verleggen naar de persoon waar we boos op zijn, of door bijvoorbeeld theatraal te huilen, is onze aandacht weg bij onze emotionele pijn van binnen.  

  1. Meditatie

Wij mediteren zelf ook graag en zien het als een hele fijne manier om te verbinden met onszelf in het nu. Voor ons is de intentie waarmee wij gaan mediteren ontzettend belangrijk. Meditatie is namelijk ook een instrument dat we kunnen inzetten om emoties weg te drukken. Welke vorm van meditatie je ook beoefent, ons advies is om eerst te checken waarom je wilt gaan mediteren. Is de intentie voor de meditatie bijvoorbeeld om tot rust te komen? En betekent dat dan, dat je op dit moment onrust ervaart, waar je vanaf wilt? Rode vlag! Onrust die je ervaart in je lijf is een emotie die gevoeld wil worden. Een emotie die je wegdrukt op het moment dat jij op je kussentje gaat zitten en jezelf in een staat van rust brengt, wanneer je er niet voor kiest om éérst het biochemische proces van de emotie vrijelijk te laten doorlopen.

  1. Wegrationaliseren van emoties

‘Iedereen heeft wel wat. Het valt wel mee. Hij bedoelt het vast niet zo. In derde wereld landen hebben mensen het veel zwaarder dan ik, ik mag niet klagen. Het is het niet waard om hier een probleem van te maken. Ik heb wel wat beters te doen. Kop op.’ Herken je dit soort gedachten, waarmee je jouw emoties probeert te verzachten, of liever nog helemaal weg te krijgen? Wegdrukken dus. En waar is jouw aandacht wanneer je rationaliseert? Precies, in je hoofd. Door te rationaliseren beweeg je dus weg van het gevoel in je lijf. Het biochemische proces wordt onderbroken en… Ach, het gevolg is intussen wel duidelijk hè.

  1. Afleiden met leuke dingen

We willen ons goed voelen, toch? En we willen ook dat de mensen om ons heen zich goed voelen. Als we ons slecht voelen, of als we zien dat mensen die we liefhebben zich slecht voelen, dan zijn we geneigd om de mood te doorbreken, door iets leuks te gaan doen. ‘Kom, ik neem je mee uit lunchen, shoppen, naar de film, even lekker lachen.’ En wat kan dat ook heerlijk even opluchten! Wel met de nadruk op ‘even’. De negatieve emoties zijn namelijk niet weg, ze zijn alleen voor het gevoel tijdelijk bedekt met een laagje ‘leuk’. Wachtend op een kans om snel weer naar de oppervlakte te komen. Jezelf of anderen afleiden met leuke dingen zien wij daarom als een goedbedoelde manier om gezond met emoties om te gaan, waarmee we onbedoeld emoties opkroppen.

Ja jeetje, zal je denken, hoe dan wél? Nu je ziet wat voor enorme invloed het wegdrukken/opkroppen van emoties heeft op jouw mentale, emotionele én fysieke gezondheid, begrijp je hoe belangrijk het is om op een daadwerkelijk gezonde manier om te gaan met onze emoties. Zó belangrijk zelfs, dat wij vinden dat het toegevoegd zou moeten worden aan het basisonderwijs.

Leren hoe op een gezonde manier om te gaan met emoties, en dit te integreren in jouw dagelijks leven is dan ook een essentieel onderdeel van onze coaching programma’s.

Wil jij nooit meer emoties op celniveau vastzetten in jouw lijf? Wil je jezelf verlossen van de emoties die jij in je leven al hebt vastgezet én voortaan op een gezonde manier omgaan met alle emoties die jij ervaart? Neem snel contact op met Soulsister Tribe, wij begeleiden jou met liefde!

Lees ook:

7 redenen waarom je zorgen maken zinloos is

Waarom doe ik dat eigenlijk?

Luisteren naar je lichaam, doe jij het al?

Add A Comment